Etiketter

söndag 31 augusti 2014

Läslogg: Bokrecension

Jag har läst boken Mordet på golfklubben av Elsa Sjöholm. En burdus och provokativ medlem, Viktor Berg, hittas mördad på golfklubben och vi får genome en tillbakablick följa vad som hänt innan mordet samt sedan vad som händer därefter. Man får lära känna ett litet samhälle där folk har koll på varandra och det finns både vänskapsband samt fiender bland invånarna. Det fanns många som hade anledning att tycka illa om Viktor Berg.

Som golfspelare kände man igen sig i många saker i boken. Golf är både en fysisk men framför allt psykiskt krävande sport och många av de känslor man upplever på golfbanan beskrevs på ett inlevelsefullt sätt. Jag satt och smålog när olika irriterande situationer på golfbanan beskrevs.

Boken var aldrig riktigt spännande. Det var lågt tempo i boken och jag kände aldrig att jag måste läsa vidare för att se vad som händer. Jag tror också att många som inte spelar golf skulle ha lagt boken ifrån sig för det förekommer massor med golftermer och "regler" för hur man ska uppföra sig på en golfbana. Detta måste kännas förvirrande och störande om man inte är inne i detta.

Det var intressant att författaren hade bakat in många samtida problem i boken: ekonomiska oegentligheter med ideella styrelsemedlemmar som förskingrar föreningars pengar, grupptryck från betydelsefulla personer, politiska intriger och försök att manipulera bort obekväma personer, protester och vandalism på flyktingförläggningar samt hur utsatta familjer kämpar för att få tillvaron att gå ihop.

En annan intressant och annorlunda sak med boken är att kommissarien inte är speciellt aktiv och synlig. Det är visserligen han som i slutet lägger ihop alla lösa trådar och kommer fram till lösningen på mordgåtan, men han är ingen hjältedetektiv som utsätter sig för faror och tränger in brottslingen i ett hörn. Det finns faktiskt ett visst virvel i slutet om den lösning som presenteras är den riktiga. Vissa bitar passar fortfarande inte riktigt in i bilden och läsaren tillåts dra egna slutsatser.

Som jag sa tidigare tror jag man måste vara golfare för att läsa denna bok. Jag tror även att boken passar vuxna läsare mest. De problem som tas upp har störst igenkänningsfaktor hos vuxna. Boken får två utav fem golfbollar av mig.

Boken får två utav fem golfbollar av mig

Ordlista

konvenas = god ton, sedvänja